Η ελληνική παιδεία.(Φοβού τους Δαναούς και δώρα φέροντας.)


Αυτή την φορά θα ήθελα να αρχίσω αυτό το άρθρο με μια διαπίστωση, ένα πιστεύω και ένα link. Και η μεν διαπίστωση είναι ότι η Ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει πληθώρα προβλημάτων, το πιστεύω είναι ότι πρέπει να είναι 100% δωρεάν και τέλος το link είναι το http://www.sarantakos.com/kibwtos/mazi/glhnos_agramat.htm

Ανάλυση.

Η παιδεία/εκαίδευση για να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες χρειάζεται γερά διαχρονικά θεμέλια, πρότυπα και ιδανικά που θα την στηρίξουν και θα αποκαταστήσουν τις κοινωνικές αδικίες (που είναι νομίζω είναι κοινά αποδεκτό ότι υπάρχουν) ώστε ο μαθητής/σπουδαστής να βλαστήσει, να ανθίσει και να καρπίσει. Μα γιατί να είναι δωρεάν θα ρωτήσει, όχι άδικα, ο αναγνώστης. Τόσα κράτη δεν έχουν ιδιωτική εκπαίδευση; Η Αμερική δεν έχει τα καλύτερα (ιδιωτικά) πανεπιστήμια του κόσμου;

Ας ανατρέξουμε λοιπόν στον Abraham Maslow για να δούμε ότι (σύμφωνα με αυτόν) υπάρχουν πέντε δομημένα ιεραρχικά επίπεδα ανθρώπινων αναγκών από τα οποία επηρεάζεται ή σχεδόν εξαρτάται η συμπεριφορά του ατόμου. Ο άνθρωπος έτσι ξεκινώντας από τις βασικές ανάγκες του προσπαθεί να καλύψει τις ανάγκες του. Οι αρχικές κατηγορίες κατά τον Maslow είναι οι εξής: (1)Φυσιολογικές και (2)Ασφάλειας. Το κατώτερο επίπεδο ειναι οι “φυσιολογικές ανάγκες” που αντικατροπτίζουν τον αέρα, την τροφή, τον ύπνο κ.λπ . Οι ανάγκες ασφάλειας συνίστανται στην έμφυτη τάση του ανθρώπου να νιώθει εξασφάλιση και να αποφεύγει κατά το δυνατόν δυσάρεστες καταστάσεις π.χ να είμαστε υγιείς κτλπ. (βλ.http://en.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow)

Πώς να ανθήσει δηλαδή, ένας μαθητής/σπουδαστής όταν δεν έχει να φάει ή να κοιμηθεί; Μήπως το πρώτο μέλημα του θα είναι να βρει μια εργασία για να αγοράσει ένα κομμάτι ψωμί;

Ή πώς να ανθήσει ένας μαθητής/σπουδαστής στην Ελλάδα των υψηλών ποσοστών διαφθοράς/ανασφάλειας (και στον ακαδημαϊκό χώρο) αν το κριτήριο δεν είναι αποκλειστικά οι γνώσεις του αλλά η παραγωγή εμπορεύσιμων προϊόντων. Μήπως υπάρχει τρόπος να μετρήσεις την παραγωγικότητα στην φιλοσοφική λόγου χάρη σχολή; Ή μήπως θεωρητικές σχολές λόγο χαμηλής οικονομικής ανταποδοτικότητας θα κλείσουν. Και η ανταποδοτικότητα τι θα αφορά και για ποιόν θα είναι;

Κλείνοντας.

Το link στην αρχή του άρθρου σίγουρα έχει τμήματα που “σηκώνουν κουβέντα”.  Η εισαγωγή του όμως είναι διδακτική…. ”Η ελληνική κοινωνία υποκρίνεται τον κατάπληχτο. Εφημεριδογράφοι, αποθηκάριοι της σοφίας στο Πανεπιστήμιο, Πρυτάνεις, «γονείς» και πολίτες, «που πονούν τον τόπο», βγήκαν στις εφημερίδες και σκίζουν τάχα τα ρούχα τους, γιατί πλάκωσε «κύμα αγραματωσύνης». Και αναζητούν τα αίτια και τη θεραπεία. Μα αν είναι κάτι θλιβερό, θλιβερότερο και από την αγραματωσύνη είναι ο τρόπος, που αντικρίζεται το πρόβλημα. Αληθινή παράκρουση. Καμιά αντικειμενικότητα. Ο καθένας, όπου μισεί, εκεί και λαλεί και καταλαλεί. Φταίει ο Βενιζέλος, φταίει το Πανεπιστήμιο, φταίνε οι καθηγητές της Μέσης Παιδείας, φταίνε οι δημοδιδάσκαλοι, φταίνε οι ελληνοδιδάσκαλοι, φταίει ο πόλεμος, φταίνε τα θρανία, φταίνε οι μιστοί, φταίει το Κράτος, μα προ πάντων φταίνε οι μαλιαροί, οι κομουνιστές, οι άθεοι. Ποιοι άλλοι; Αν δεν ήταν… η κ. Ρόζα Ιμβριώτη δε θα είχαμε αφτό το απαίσιο κατάντημα. Και κανένας δεν αντικρίζει νηφάλια την κατάσταση. Κανένας δεν αναλύει το φαινόμενο, που είναι τόσο πολυσύνθετο, τόσο βαθιά ριζωμένο στον οργανισμό μας, με αληθινή στοργή, με αληθινό πόνο για το λαό, που γι’ αφτόν ουσιαστικά πρόκειται. Δημήτρη Γληνού, ΤΟ ΚΥΜΑ ΤΗΣ ΑΓΡΑΜΑΤΩΣΥΝΗΣ, στο περιοδικό «Νέο Δρόμο» 1928-1929.

Γ.Β

Υ.Σ: “ Έλλην ει ο εις την Ελληνικήν Παιδείαν μετέχων”, έλεγαν οι αρχαίοι.  Και δεν εννοούσαν “μετοχές” εισηγμένων εταιριών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.



Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: