Η πολιτική και ο μέσος όρος.


Όσοι είχαν την τύχη να ασχοληθούν λίγο με την στατιστική επιστήμη ένα από τα πρώτα μαθήματα που συνήθως έμαθαν, ήταν η καμπύλη του Gauss. Χωρίς να μπω σε τεχνικές λεπτομέρειες είναι μια περιγραφή του με πιο τρόπο κατανέμονται τα μέλη ενός πληθυσμού για ένα χαρακτηριστικό που έχουν (πχ ύψος) γύρω από μια τιμή. Έτσι όσο απομακρυνόμαστε απ’ αυτήν προς τα πάνω ή προς τα κάτω (δεξιά – αριστερά στο σχήμα), λιγοστεύουν τα άτομα που έχουν τις αντίστοιχες τιμές (δηλαδή τα άκρα ποτέ δεν είναι ο κανόνας, αλλά είναι η εξαίρεση). (σχήμα 1)

Στην σημερινή κοινωνία (ίσως βαθιά επηρεασμένη από τον Αριστοτέλη όπου η «μεσότητα» αποκτά το χάρισμα της αρετής [Παρακαλώ δείτε τα σχόλια του άρθρου]) κάθε γνώμη ή πράξη που βγαίνει εκτός από τον μέσο όρο αυτόματα είναι “ακραία/καταδικαστέα”.  Για παράδειγμα αν έχεις μεγαλώσει στην Αθήνα (όπου το μεγαλύτερο μέρος δεν χαιρετά στο δρόμο) είναι σαφές ότι όσοι λένε “καλημέρα” ακόμα και σε άτομα που δεν ξέρουν, έχουν μια ακραία συμπεριφορά. Ανάλογα αν έχεις μεγαλώσει σε ένα μικρό χωριό της Ηπείρου το αντίθετο (δηλαδή να μην λες καλημέρα) είναι μια ακραία και κατακριτέα ως μη ενάρετη συμπεριφορά. Από το παραπάνω παράδειγμα όμως είναι σαφές ότι ο καθορισμός της μεσότητας (λόγω του γεγονότος ότι ο καθένας αντιλαμβάνεται/ζει σε ένα συγκεκριμένο μικρόκοσμο) γίνεται, σε κάθε μορφή κοινωνίας, με την όσο το δυνατόν ευρύτερη συμμετοχή των άλλων.

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στον Gauss και την καμπύλη του. Αυτό που ενδιαφέρει κάθε ένα που θέλει να κυβερνήσει μια χώρα, μια επιχείρηση, μια τάξη μαθητών είναι πως θα μπορέσει να διαφοροποιήσει την ίδια καμπύλη και όχι τα άκρα της (που δεν έχουν στατιστική σημασία). Αν το ανάγουμε λόγου χάρη στο σήμερα, όταν οι ειδήσεις του MEGA, ALTER και ΑΝΤ1 έχουν συνολικά ακροαματικότητα 70% ξέρεις ότι, αν ελέγχεις αυτά τα 3 κανάλια ελέγχεις και την κοινή γνώμη. Και αν έστω υπήρχε ένα κανάλι που, λόγου χάρη, κάνει τις μεγαλύτερες αποκαλύψεις, έχει την ομορφότερη παρουσιάστρια και τον καλύτερο οικονομικό συντάκτη, μέχρι να αποκτήσει και αυτό το κανάλι ακροαματικότητα, τοποθετείτε απλά στα άκρα της καμπύλης. Συνέπεια αυτού… δεν σε πειράζει ότι και να πει αφού την μεσότητα την διαμορφώνουν αυτοί οι 3 παίκτες.

Κλείνοντας.  Θεωρώ λογική την απορία: “μα τελικά τόσο πολύ ελέγχουν την κοινή γνώμη”.
Μέχρι σήμερα ναι. Αλλά μετά την εξάπλωση ίντερνετ τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά γιατί η πληροφορία -για ένα όλο και μεγαλύτερο τμήμα του πληθυσμού- λαμβάνετε και από άλλες οδούς. Συνεπώς όταν αντί για το 70% του πληθυσμού θα ακούσει την » Χ πληροφορία» όπως εσύ θέλεις να την παρουσιάσεις (με θετικό ή αρνητικό πρόσημο δηλαδή) γίνει 25%, αυτόματα χάνεις την δυνατότητα να διαφοροποιήσεις την καμπύλη και άρα, να κυβερνήσεις !

Γ.Β[

Advertisements

5 responses to “Η πολιτική και ο μέσος όρος.

  1. poexania 03/10/2010 στο 1:56 μμ

    Kal;a ego sto leo oxi anaforika me to ypoloipo post, apla epeidi to paralilizeis kai theoro ton parallhlismo ayton ligo atopo. me to ypoloipo post den exo kamia antirisi apla to na kanw sxolio gia ayta poy simfono den exei nohma, opote to kano opote exo kati na prostheso na diafoniso i na diorthoso.

  2. giorgosvagionis.wordpress.com 03/10/2010 στο 10:32 πμ

    «Αυτό που εγώ έχω καταλάβει είναι…
    1)Έχεις δίκιο ότι μιλά για την ατομική μεσότητα»

    και μετά

    «3)Το ζουμί του άρθρου πάντως είναι “ο έλεγχος της μάζας μέσα από την διαμόρφωση της μέσης τάσης“. Και αυτό κράτα…»

    Αν βγαίνει ως συμπέρασμα ότι ο αριστοτέλης μιλά για την μεσότητα στην κοινωνία τότε… εγώ δεν το έγραψα καλα και θα βάλω ένα note για να δει ο κόσμος το σχόλιο.

    Γ.Β

  3. poexania 03/10/2010 στο 6:55 πμ

    Οχι οχι, επέτρεψε μου να γνωρ΄ίζω ότι ο Αριστοτέλης το έβλεπε ατομικά το πράγμα και όχι συλλογικά. Η μεσότητα για τον καθένα ήταν προσωπική υπόθεση. Μεσότητα για τον Αριστοτέλη δεν σήμαινε ομοιότητα, αλλά να βρεί ο καθένας το δικό του σημείο ισσοροπίας. Στην ουσία δηλαδή σήμαινε διαφορετικότητα, το ξέρω επειδή έχω κάνει και εργασία πάνω σε αυτό.

  4. giorgosvagionis.wordpress.com 03/10/2010 στο 1:05 πμ

    «Στο πεδίο του θάρρους και της αυτοπεποίθησης η ανδρεία βρίσκεται στο μέσον (…) Η υπερβολή στο θάρρος ονομάζεται θρασύτητα. Εκείνος που φοβάται υπερβολικά ή εκείνος που δεν έχει θάρρος καλείται δειλός. Σε σχέση προς τις ηδονές και τις λύπες, όχι ως προς όλες και λιγότερο ως προς τις λύπες, η μεσότητα καλείται σωφροσύνη και η υπερβολή ακολασία. Αυτοί που δεν επιδιώκουν τις ηδονές δεν είναι ευάριθμοι, γι’ αυτό και δεν χαρακτηρίζονται με κάποια ιδιαίτερη ονομασία. Ας τους ονομάσουμε αναίσθητους. Η μεσότητα ως προς τα χρήματα, τα οποία δίνει και παίρνει κάποιος, ονομάζεται γενναιοδωρία («ἐλευθεριότης»), η υπερβολή και η έλλειψη σε αυτό το θέμα ασωτία και φιλαργυρία («ἀνελευθερία»). Αλλά αυτά φανερώνουν την υπερβολή και την έλλειψη κατ’ αντίθετο μεταξύ τους τρόπο: Ο άσωτος ξοδεύει υπερβολικά και δεν λαμβάνει αρκετά, ενώ ο φιλάργυρος («ἀνελεύθερος») λαμβάνει υπερβολικά χρήματα και δεν ξοδεύει αρκετά».

    Αυτό που εγώ έχω καταλάβει είναι…
    1)Έχεις δίκιο ότι μιλά για την ατομική μεσότητα
    2)Έχεις άδικο ότι τελικά αυτή η μεσότητα δεν έχει -εστω με μια λάθος μορφή- εφαρμογή στην σημερινή κοινωνία. Δηλαδή αυτό που προσπαθώ να αναδείξω είναι ότι σε μια κοινωνία ατόμων που «το μέσο» είναι συχνά παρουσιασμένο ως και το «καλό» η «επικραστούσα μέση πολιτική ιδεολογία» αποκτά συμβολικά και την «αρετή του καλού». Δεν παεί να πεί ότι είναι όμως και πραγματικά ο εκφραστής του καλού/άριστου !!!! Και σε τελική ανάλυση δίνω μόνο μια ιδέα (δες την λέξη «ίσως») χωρίς φυσικά να μπορώ να αποδείξω τίποτα.
    3)Το ζουμί του άρθρου πάντως είναι «ο έλεγχος της μάζας μέσα από την διαμόρφωση της μέσης τάσης«. Και αυτό κράτα…

    Γ.Β

  5. Poexania 03/10/2010 στο 12:23 πμ

    H mesotita toy aristotelh den htan ayto to pragma poy ginetai simera. o aristotelhs pisteye sthn mesotita alla i dikh moy mesotita me th dikh soy mesothta den htan idia. diladi i xrisi tomi toy enos atomoy me tin xrisi tomi toy aloy den taytizontan.

    Mhn trizoyn ta kokala toy toy kakomoiri poy parallhlhzoyme tin theoria toy me tin simerini koinonia:)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: