Η συλλογική ευθύνη των Ελλήνων.


Για άλλη μια φορά ο κύριος Πάγκαλος έκανε δηλώσεις. Για άλλη μια φορά φυσικά οι μεγαλόσχημοι συνδικαλιστές -που κατά το μεγαλύτερο μέρος ανήκουν στο κόμμα του- αντέδρασαν (?). Και τέλος, για άλλη μια φορά το Μαξίμου σιωπά.

Ιστορική αναδρομή-Εισαγωγή.

Από τον καιρό της Βαβέλ, της Παλαιάς διαθήκης (Σόδομα και Γόμορρα) μέχρι τον 20ο αιώνα ολόκληρες κοινότητες τιμωρήθηκαν για πράξεις μιας μεγάλης πλειοψηφίας των μελών τους. Εντούτοις είναι αδύνατο να θεωρηθεί ως αληθές ότι δεν υπήρχαν (ανάμεσα τους) και αθώοι άνθρωποι ή παιδιά πάρα πολύ νέα που φύση και θέση δεν ήταν συμμέτοχοι στην “Χ” κοινή πρακτική ούτε φυσικά είχαν ρόλο στον καθορισμό και την εδραίωση της ως δεσπόζουσας κοινωνικής τάσης . Άρα η τιμωρία που τους επιβλήθηκε ήταν αδιαμφισβήτητα άδικη.

Διαμόρφωση των στάσεων.

Στο βιβλίο του Ρόλο Μαίη “Υπαρξιακή ψυχολογία” σε ένα πέρασμα του -κάπου στην αρχή- ο συγγραφέας σχολιάζοντας την ρήση του Σαρτρ “Εμείς είμαστε ο επιλογές μας” προσθέτει “μέσα στα όρια του δεδομένου κόσμου μας”. Κάτω από αυτή την μεγάλη ομπρέλα οι περισσότεροι ερευνητές συμφωνούν ότι οι στάσεις* είναι προϊόν μάθησης και η διαμόρφωση τους αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας της κοινωνικοποίησης. Δηλαδή το διαρκές θετικό ή αρνητικό συναίσθημα για ένα πρόσωπο, αντικείμενο ή θέμα είναι κατά κύριο λόγο προκαθορισμένες από το περιβάλλον.

Πειστική Επικοινωνία.

Σύμφωνα με το το μοντέλο του McGuire(1968) υπάρχουν πέντε στάδια στην διαδικασία της επικοινωνίας. Η προσοχή, η κατανόηση, η ενδοτικότητα η συγκράτηση και τέλος η συμπεριφορά. Τα δυο πρώτα βοηθούν στην λήψη του μηνύματος και αυτή σε συνδυασμό με την ενδοτικότητα του δέκτη στην αποδοχή. Επιπλέον η ίδια η πηγή πρέπει να χαίρει της εμπιστοσύνης του δέκτη, να διαθέτει κύρος και εμπειρίες-γνώσεις.

Το μήνυμα.

Για να παρουσιάσεις ένα μήνυμα σαφώς υπάρχουν διάφορες τεχνικές. Αποσπασματικά θα μπορούσε κανείς να πει ότι υπάρχουν δυο μεγάλοι δρόμοι. Η μονόπλευρη επιχειρηματολογία (καλύτερη όταν έχεις να κάνεις με κοινό θετικά προδιατεθειμένο απέναντι σου ή χαμηλού επιπέδου γνώσεων πάνω στο αντικείμενο) και η αμφίπλευρη επιχειρηματολογία (αποτελεσματικότερη σε αρνητικό ακροατήριο και με μεγάλη γνώση του αντικειμένου). Παράλληλα και η σειρά της παρουσίασης των επιχειρημάτων και η διέγερση του φόβου μπορεί να επηρεάσουν λίγο ως πολύ το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Αντί επιλόγου.

Οι κατά καιρό εμφανίσεις και δηλώσεις του αντιπροέδρου (ακόμα και αν δεν είναι βάση σχεδίου) εξυπηρετούν άριστα τον σκοπό της αποδοχής εκ μέρους του πληθυσμού κάθε λογής περικοπών, αδικιών και διασπάθισης του εθνικού πλούτου. Με την έκφραση διαφόρων ευφυολογημάτων εκ μέρους του, ο ανεπαρκής (κατά την ταπεινή μου γνώμη) Πρωθυπουργός μπορεί να παρουσιαστεί ως αυτός που στρογγυλεύει τις γωνίες και που συμβιβάζει τις δύο τάσεις. Δηλαδή, στο συλλογικό ασυνείδητο έχει καταγραφεί (ελέω ΜΜΕ) ως θέση “η άποψη Πάγκαλου” σε αντιπαράθεση με τη «θέση της κοινωνίας». Έτσι η σολομώντειος-Παπανδρεική λύση τελικά θα μοιάζει ως κάτι ενδιάμεσο-συμβιβαστικό που θα ομαλοποιήσει τη κατάσταση. Και όμως αν κάποιος θελήσει να δει αυτές τις κινήσεις με μια άλλη (αμιγώς τεχνική) οπτική γωνία δεν μπορεί παρά να βρει ομοιότητες με τα λεγόμενα του Παπαστάμου: “Μια σταθερή μειονότητα α)προκαλεί ρωγμή στους κοινωνικούς κανόνες και δημιουργεί και αβεβαιότητα στην πλειοψηφία, β)καθίσταται ορατή και τραβά την προσοχή πάνω της, γ)δείχνει ότι υπάρχει μια λογική εναλλακτική, δ)δείχνει σιγουριά, αυτοπεποίθηση στην άποψη της, ε)δείχνει ότι δεν θα μετακινηθεί και δεν θα συμβιβαστεί και στ)αφήνει να εννοηθεί ότι η μόνη λύση για να αποκατασταθεί η κοινωνική σταθερότητα και η γνωστική συνέπεια είναι η μετακίνηση της πλειοψηφίας προς τη μειονότητα” [πηγή:Εισαγωγή στην Ψυχολογία. Βοσνιάδου.]

Καλό απόγευμα.

Γ.Β

*)Κατά τον Allport μια νοητική και νευρική κατάσταση ετοιμότητας, οργανωμένη μέσο των εμπειριών, που ασκεί κατευθυντήρια ή δυναμική επίδραση στις αποκρίσεις του ατόμου προς όλα τα αντικείμενα και τις καταστάσεις με τα οποία αυτή σχετίζεται]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: