Ο θυμός. Η ελληνική δημοσιογραφία στα καλύτερα της.


[σημ.:Αφορμή για την σημερινή κουβέντα είναι η αντιπαράθεση του κυρίου Γλέτσου (δημάρχου) με διάφορους δημοσιογράφους. ]

Το επάγγελμα.

Ας αρχίσουμε με τον κώδικα δεοντολογίας (πηγή:http://www.esiea.gr/gr/index.html ) με μια εκτενή αναφορά στο πρώτο άρθρο.

Το δικαίωμα του ανθρώπου και του πολίτη να πληροφορεί και να πληροφορείται ελεύθερα είναι αναφαίρετο. Η πληροφόρηση είναι κοινωνικό αγαθό και όχι εμπόρευμα ή μέσο προπαγάνδας. Ο δημοσιογράφος δικαιούται και οφείλει:

α. Να θεωρεί πρώτιστο καθήκον του προς την κοινωνία και τον εαυτό του τη δημοσιοποίηση όλης της αλήθειας.

β. Να θεωρεί προσβολή για την κοινωνία και πράξη μειωτική για τον εαυτό του τη διαστρέβλωση, την απόκρυψη, την αλλοίωση ή την πλαστογράφηση των πραγματικών περιστατικών.

γ. Να σέβεται και να τηρεί το διακριτό της είδησης, του σχολίου και του διαφημιστικού μηνύματος, την αναγκαία αντιστοιχία τίτλου και κειμένου και την ακριβή χρησιμοποίηση φωτογραφιών, εικόνων, γραφικών απεικονίσεων ή άλλων παραστάσεων.

δ. Να μεταδίδει την πληροφορία και την είδηση ανεπηρέαστα από τις προσωπικές πολιτικές, κοινωνικές, θρησκευτικές, φυλετικές και πολιτισμικές απόψεις ή πεποιθήσεις του.

ε. Να ερευνά προκαταβολικά, με αίσθημα ευθύνης και με επίγνωση των συνεπειών, την ακρίβεια της πληροφορίας ή της είδησης που πρόκειται να μεταδώσει.

στ. Να επανορθώνει χωρίς χρονοτριβή, με ανάλογη παρουσίαση και ενδεδειγμένο τονισμό, ανακριβείς πληροφορίες και ψευδείς ισχυρισμούς, που προσβάλλουν την τιμή και την υπόληψη του ανθρώπου και του πολίτη και να δημοσιεύει ή να μεταδίδει την αντίθετη άποψη, χωρίς, αναγκαστικά, ανταπάντηση, η οποία θα τον έθετε σε προνομιακή θέση έναντι του θιγομένου.

Μια σύντομη μετάφραση των παραπάνω θα μπορούσε να είναι ότι: “Ένα κοινωνικό αγαθό (πληροφορία) που εκ των ων ουκ άνευ πρέπει να είναι πλήρης/σφαιρική, χωρίς να έχει διαστρεβλωθεί από προσωπικά φίλτρα και προτιμήσεις, θα πρέπει να παρουσιάζεται επακριβώς στον ελληνικό λαό“.

Η Ελληνική πραγματικότητα.

Mια περιπλάνηση (zapping) στα δελτία ειδήσεων των 8 μπορεί αν μη τι άλλο να κάνει σαφές (ακόμα και στον πιο δύσπιστο) ότι μεταξύ των λόγων (κώδικας δεοντολογίας) και της καθημερινής πρακτικής υπάρχει μια σημαντική απόκλιση. Ένα παλιό άρθρο του Γρηγόρη Νικολόπουλου με τίτλο “Τηλεαποβλάκωση: Η τέλεια προπαγάνδα” (πηγή: http://www.reporter.gr ) σε ένα πέρασμα του υπογραμμίζει το γεγονός ότι στην τηλεόραση πλέον το σχόλιο μονοπωλεί τα δελτία ειδήσεων και τις εκπομπές, μια που προηγείται της όποιας στοιχειώδους ειδησεογραφίας. Επιπλέον, τονίζει ο αρθρογράφος, όχι μόνο δεν είμαστε καν ελεύθεροι να διαμορφώσουμε γνώμη μόνοι μας αλλά τελικά αποκτούμε μια “έτοιμη άποψη” για όλα.

Η “έτοιμη άποψη”.

Σήμερα, απουσίας ισχυρών σημείων αναφοράς, η ελληνική κοινωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη σε προπαγανδιστικού χαρακτήρα (έστω και επιφανειακές) επιδράσεις. Ταυτόχρονα τα Μ.Μ.Ε είναι “πιο αποτελεσματικά στη διαμόρφωση, παρά στην αλλαγή των στάσεων” (πηγή Βασίλης Παυλόπουλος : http://http://www.psych.uoa.gr/~vpavlop/index…/soc_pms_health_2005.pdf ). Δηλαδή, η “έτοιμη άποψη” των τηλεοπτικών παραθύρων περισσότερο διαμορφώνει θέσεις παρά μπορεί να γίνει ο καταλύτης αλλαγών. Αλλά ας το θέσω λίγο διαφορετικά. Μέσα από την αποσπασματική παρουσίαση του θυμικού του παρουσιαστή/σχολιαστή (και όχι της πραγματικής πληροφορίας) ο τηλεθεατής διαμορφώνει ασυνείδητα μια αρνητική/θετική στάση απέναντι σε ένα θέμα (που δεν γνωρίζει αφού δεν έχει την πληροφορία) μια που είναι κοινός τόπος ότι ο άνθρωπος ως κοινωνικό ων έχει έμφυτη την ανάγκη της αίσθησης ότι ανήκει σε μια ομάδα (σε αυτή την περίπτωση του “Μέσου Έλληνα”).

Επίλογος.

Αν κάποιος επιχειρήσει να καταγράψει τα “φάουλ” της Ελληνικής δημοσιογραφίας μάλλον θα ήθελε αρκετό μελάνι. Σε τελική ανάλυση έχουν και τα εντεταλμένα όργανα και τα πειθαρχικά τους για να λύσουν τα του οίκου τους. Μόνο μια ερώτηση θα ήθελα να την κάνω….

Πως νιώθεις άραγε όταν λες στο κακομοίρη που δεν έχει να φάει ότι το “Μνημόνιο” θα του κάνει καλό?

Γ.Β

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: