Το 1821 και ο Skai.


Μια που το Skai αποφάσισε να μας ξαναμιλήσει για την ιστορία μας από το μικρό τούτο μετερίζι ας ακουστεί και ο αντίλογος.

Σημείο νούμερο 1.

Στην αρχή της εκπομπής ο παρουσιαστής προσπαθεί να μας πείσει ότι τα πρώτα χρόνια υπό τον οθωμανικό ζυγό οι Έλληνες προόδευσαν. Φέρνει ως παράδειγμα ένα χωριό και καταλήγει ότι όχι μόνο ζούσαμε αρμονικά με τον κατακτητή αλλά και το μίσος που μάθαμε να τρέφουμε για τους παππούδες του γειτονικού λαού είναι αποτέλεσμα του εκφυλισμού της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.

Από το site της Ελληνικής βουλής (πηγή: http://www.parliament.gr/1821/anafora/gegonota.asp ) στο σύνδεσμο εξεγέσεις και απελευθερωτικά κινήματα αναγράφει μεταξύ άλλων τα κάτωθι:

“1463-1465 Εξέγερση του Κορκόνδειλου Κλάδα εναντίον των Τούρκων στην Πελοπόννησο.

1495 Το κίνημα του Κωνσταντίνου Αριανίτη: Αλβανία -Ήπειρος

1565-1571 Εξεγέρσεις στα χρόνια της ναυμαχίας της Ναυπάκτου (Ήπειρος, Κυκλάδες, Πελοπόννησος)

1571-1573 Το κίνημα των Μελισσηνών

1585 Οι αδελφοί Μπουά εξεγείρονται κατά των Τούρκων στην Ήπειρο

1600-1611 Επαναστατικά κινήματα του Μητροπολίτη Λάρισας Διονυσίου του Φιλοσόφου στη Θεσσαλία και την Ήπειρο.

1628 Το «ρεμπελιό των ποπολάρων» της Ζακύνθου

1652 Η εξέγερση των χωρικών της Κέρκυρας.

1670 «Βασιλεύς της Μήλου» ο Κάψης για μια τριετία.

1765 Ο Παπάζωλης και οι πράκτορες του σε Ήπειρο, Στερεά Ελλάδα και Πελοπόννησο.

9 Απριλίου 1770 Μάχη στα Τρίκορφα, στα περίχωρα της Τρίπολης

Πάσχα 1770 Εξέγερση στα Σφακιά.

31 Αυγούστου 1788 Ο Κατσώνης νικά σε ναυμαχία ναυτική μοίρα του οθωμανικού στόλου ανατολικά της Καρπάθου.

Φεβρουάριος 1789 ‘Ανθρωποι του Αλή πασά που έκτιζαν πύργο στον Λούρο επιτέθηκαν εναντίον των Σουλιωτών και άρπαξαν μέρος των κοπαδιών τους. Οι Σουλιώτες ανταπαντούν με σφοδρές επιδρομές.

1804 Ο Εμμανουήλ Παπαδόπουλος δημοσίευσε στην Κέρκυρα ένα εγχειρίδιο πολεμικής τακτικής με τίτλο «Διδασκαλία στρατιωτική προς χρήσιν των Ελλήνων».

Μάρτιος 1808 Συγκροτούνται 8 Λόχοι Ελλήνων κυνηγών με 951 άνδρες.

5 Μάιου 1808 Στο Καστράκι, έξω από την Καλαμπάκα κοντά στα Μετέωρα, δόθηκε η αποφασιστική μάχη ανάμεσα στους Αλβανούς του Μουχτάρ πασά και τους εξεγερμένους, επικεφαλής των οποίων ήταν ο αδελφός του παπα-Θύμιου, Θεοδωράκης Βλαχάβας. Οι Βλαχαβαίοι υποχωρούν, ενώ ο Μουχτάρ μπαίνει στην Καλαμπάκα και οχυρώνεται. Μαρτυρικός θάνατος του Θύμιου Βλαχάβα. Ιδρύεται στο Παρίσι η πρώτη επώνυμη μυστική οργάνωση των Ελλήνων της Διασποράς, «Το Ελληνόγλωσσο Ξενοδοχείο»

Σεπτέμβριος 1814 Ίδρυση Φιλικής Εταιρείας.”

Τα παραπάνω στοιχεία σίγουρα είναι μόνο ορισμένα από τα γεγονότα της εποχής. Και μια που σίγουρα αυτοί που επιμελήθηκαν την παρουσίαση για το Ελληνικό κοινοβούλιο είναι άτομα που έχουν γνώση πάνω στο θέμα, απορίας άξια άρα είναι η σχεδόν εμμονή του παρουσιαστή να μας πει ότι ήταν μια ειρηνική συμβίωση.

Σημείο νούμερο 2.

Σε ένα πέρασμα της εκπομπής αντιπαραβάλει το μελωδικό κήρυγμα ενός μουφτή με την βυζαντινή μουσική. Και για να είναι πιο πειστικός χρησιμοποιεί ένα ύμνο σε πλάγιο δεύτερο (αν δεν σφάλω). Έμμεσα δηλαδή προσπαθεί να πείσει ότι υπάρχουν τόσες πολλές ομοιότητες που μπορεί να θεωρηθεί ότι είναι τέκνα της ίδιας περιόδου. Ξεχνά όμως αυτός που επιμελήθηκε την εκπομπή ότι οι αρχές της (Β.Μουσική) χρονολογούνται από ορισμένους μελετητές στον 4ο αιώνα μ.Χ, λίγο μετά τη μεταφορά της πρωτεύουσας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας στην Κωνσταντινούπολη από το Μέγα Κωνσταντίνο (πηγή: http://el.wikipedia.org/). Πάντα από την ίδια πηγή μπορεί να θεωρηθεί σύνθετης προέλευσης, προσεγγίζοντας στις καλλιτεχνικές και τεχνικές παραγωγές της κλασσικής αρχαιότητας, στην εβραϊκή μουσική και εμπνευσμένη από τη μονοφωνική μελωδία που άνθισε στις πρώιμες χριστιανικές κοινότητες της Αλεξάνδρειας, της Αντιόχειας και της Εφέσου. O Πέρσης γεωγράφος Ibn Khurradadhbih του 9ου αιώνα, αναφερόμενος στην λεξικογραφική καταγωγή των μουσικών οργάνων της εποχής κατέγραψε τα παρακάτω τυπικά όργανα των Βυζαντινών: την lura (ένα μουσικό όργανο που παιζόταν με δοξάρι και ήταν όμοιο με το Αραβικό Ραμπάμπ (Rabab) και τις σημερινές λύρες με δοξάρι που παίζονται στις μετα-Βυζαντινές περιοχές), το εκκλησιαστικό όργανο (urghun), το shilyani (πιθανότατα ένα είδος άρπας) και το salandj (Margaret J. Kartomi, 1990). Συνεπώς είναι λογικό ότι υπάρχει αμοιβαίος επηρεασμός αλλά για κανένα λόγο η Βυζαντινή μουσική δεν προέρχεται ούτε δημιουργήθηκε κατά την τουρκοκρατία. Προς τι άραγε η τόση πρεμούρα; Γιατί δεν έβαλαν ένα θρησκευτικό ύμνο όχι σε χρωματική κλίμακα αλλά λόγου χάρη σε τέταρτο ήχο;

Σημείο νούμερο 3.

Από που προκύπτει στους συγγραφείς του ντοκιμαντέρ ότι δεν υπήρχε εθνική συνείδηση στα πρώτα χρόνια της τουρκοκρατίας? Γιατί δεν αναφέρουν ούτε για μια στιγμή ένα ντοκουμέντο που να αποδεικνύει ότι οι ελληνικοί πληθυσμοί δεν είχαν αυτοπροσδιοριστεί ως Έλληνες; Τότε γιατί υπάρχει μια πληθώρα βιβλίων στην Ελληνική γλώσσα (πηγή: http://anemi.lib.uoc.gr/metadata/0/6/e/metadata-01-0002012.tkl) ; Μήπως δεν γνωρίζουν ότι από τα πρώτα βήματα της η Ελληνική τυπογραφία είχε ως σπόνσορα την Άννα Νοταρά κόρη του μεγάλου Δούκα του Βυζαντίου; Μόνο τον 16ο αιώνα εκδόθηκαν 634 βιβλία στα ελληνικά που μεταξύ των άλλων υπήρχαν και γραμματικές και σχολικά εγχειρίδια. Τον 17ο αιώνα έγιναν 960. Συνεπώς υπήρχε κόσμος,ναι ή όχι, που ένοιωθε την ανάγκη να συντηρήσει την γλώσσα του, να καταγράψει γνώση του και να υμνήσει τον θεό του. Και αν αυτό δεν είναι μια μορφή εθνικής συνείδησης τότε τι είναι;

Κλείνοντας. Να προσπαθείς να πείσεις ένα δοκιμασμένο λαό από την καταστροφική πολιτική των τελευταίων 30 χρόνων ότι δεν έχει εθνική ταυτότητα είναι τουλάχιστον λάθος. Κι όταν αυτό γίνεται και με αυτό τον τρόπο… βράσε όρυζα*.

Γ.Β

*Από τη ρυζόσουπα της παρηγοριάς που τρώνε σε πολλά μέρη της Ελλάδας μετά την κηδεία.

Advertisements

7 responses to “Το 1821 και ο Skai.

  1. giorgosvagionis.wordpress.com 10/02/2011 στο 4:50 μμ

    @AGGELIKI
    Οι Κού Κλούξ Κλάν θα δώσουν χρήματα για την εκπομπή «Τον αράπη κι’ αν τον πλένεις» του Μεγάλου Καναλιού. Μάλλον δεν σου τα είπαν καλά…χα χα.
    Γ.Β

  2. AGGELIKI 10/02/2011 στο 2:41 μμ

    Tέρμα το «1821», έρχεται το «1943»
    Μετά την παταγώδη αποτυχία της μεροληπτικής σειράς «1821», και την γενική κατακραυγή από έγκυρους ιστορικούς η Εθνική τράπεζα αποσύρει την χρηματοδότησή της και έτσι η σειρά διακόπτεται επ’ αόριστον.
    Στην θέση της θα αρχίσει να προβάλλεται η νέα (αμερόληπτη) σειρά «1943» με μέγα χορηγό την Ντόϊτσε Μπάνκ.

    Η όλη υπόθεση θα εκτυλίσσεται το 1943, στο χωριό Δίστομο, όπου ο παρουσιαστής Αμπτουλχαλίμ Ντεντέ (σε συνεργασία με την εγγονή του Μουσολίνι, τον ανιψιό του Αδόλφου και τον Γρ.Βαλλιανάτο, ως επιστημονικούς αναλυτές-συνεργάτες) με αντικειμενικότητα και νηφαλιότητα θα εξιστορεί τα (παραποιημένα από τους Έλληνες) γεγονότα εκείνης της περιόδου.
    Η μονόπλευρη θέαση των πραγμάτων μόνο από την σκοπιά των θυμάτων, σε μιά σύγχρονη-προοδευτική κοινωνία, αποτελεί τροχοπέδη για το μέλλον της.

    Η σειρά «1943» θα εστιαστεί στην ημέρα όπου μία γερμανική περίπολος, εν ώρα υπηρεσίας (για την προάσπιση της κοινωνικής γαλήνης και της ευνομίας στην Ελλάδα),

    δέχθηκε απροκάλυπτα επίθεση από εγκληματίες Έλληνες μισαλλόδοξους -εθνικιστές οπότε στα πλαίσια της δίκαιης τιμωρίας των παραβατών κατέκαυσαν δικαιολογημένως το Δίστομο,

    σφαγίασαν τις μητέρες αυτών, τους γέροντες που τους γαλούχησαν με το πνεύμα της ανομίας καθώς και τα βρέφη (ως μελλοντικούς στασιαστές).

    «1943» …γιατί η αλήθεια, δεν κρύβεται…!
    χορηγοί: ΣΚΑΪ- Ντόϊτσε Μπανκ – Σύλλογος Αλληλεγγύης Τούρκων Δυτικής Θράκης – Κού Κλούξ Κλάν.

  3. giorgosvagionis.wordpress.com 03/02/2011 στο 9:28 μμ

    Καλώς ήρθες Trash και χαίρομαι που σε βλέπω και εδώ (εκτός από τον Faro).
    Το θέμα Ελλάδα, έθνος κτλπ σίγουρα είναι μεγάλο αλλά ας πάω ένα βήμα παρακάτω την κουβέντα μας. Υποθέσεις μόνο κάνουν ακόμα και οι ιστορικοί βασισμένοι σε διάφορες πηγές. Πριν από 250 χρόνια ήταν άλλες οι καταστάσεις και άρα (όπως για κάθε συμπέρασμα μας) εμείς βασιζόμαστε στις γνώσεις μας. Δηλαδή, ένα άτομο που έχει γεννηθεί στην Αθήνα το 1960 δεν μπορεί να καταλάβει τους κοινωνικούς μηχανισμούς και την επικρατούσα ιδεολογία του Σουλίου του 1600 γιατί τα φίλτρα του είναι διαφορετικά. Συνεπώς η πραγματική αξία του ντοκιμαντέρ του Skai είναι αυτή μιας γνώμης. Και όπως κάθε γνώμη μπορεί να δεχτεί κριτικές και να γίνει δεκτή ή όχι. Αλλά σε ένα θέμα τόσο ιδιαίτερο (προσωπικά) θα ήθελα να είναι λίγο πιο σοβαροί. Με το σοβαροί εννοώ, ότι ακόμα και μια ανατρεπτική θέση αν την τεκμηριώσεις υπάρχουν άτομα που θα την λάβουν σοβαρά υπ’ όψιν τους. Αυτό δεν έχει κάνει ο Skai . Μέσα από τηλεοπτικά τρικ προσπαθεί να περάσει μια θέση. Με λίγα λόγια ανάγει την Ιστορία σε προπαγάνδα πάντα κατά την ταπεινή μου άποψη.
    Αυτά και καλώς ήλθες ξανά…και το » Προσωπικά αισθάνομαι περήφανος το έθνος μου να έλκει την καταγωγή του από μία ηρωική επανάσταση.» με βρίσκει σύμφωνο αν και θα έβαζα αντί για έθνος την λέξη κράτος. Το concept όμως είναι παρόμοιο….
    Γ.Β

  4. ΤRASH 03/02/2011 στο 7:49 μμ

    Αν και το θέμα είναι τεράστιο, να κάνω και εγώ ένα -δύο σχόλια:
    Κοινή συνείδηση μεταξύ των υπόδουλων χριστιανών στα νότια βαλκάνια και την μικρά ασία, σίγουρα υπήρχε.
    Η διαφορά είναι πως αυτή δεν ήταν η «ελληνική» (που περορίζοταν στους κύκλους μιας μορφωμένης ελίτ) αλλά η «ρωμαϊκή» (εξού και «ρωμιοσύνη,ρωμαίικο κλπ).
    Εδώ μία μικρή διευκρήνιση. Πάρα πολύ λανθασμένα χρησιμοποιήται ο όρος «βυζαντινή» για την ανατολική ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
    Οι σύγχρονοι κάτοικοι, και φίλοι αυτού του κράτους «ρωμαϊκή αυτοκρατορία» την αποκαλούσαν. Μόνο οι γερμανοί διεκδικητές του όρου «ρωμαϊκή» την έλεγαν «ελληνική», αλλά αυτό είχε θεωρηθεί από τον αυτοκράτωρα της Κωσταντινούπολης ύβρις! Ο όρος Βυζάντιο είναι πολύ μεταγενέστερος και προέρχεται από τον Γίβωνα ο οποίος στα πλαίσια της αποικιοκρατικής προπαγάνδας της εποχής του προσπάθησε να περιγράψει τους ανατολικούς λαούς σαν κατώτερους και παρηκμασμένους.
    Η «ρωμαίικη» εθνική συνείδηση όμως πέρναγε μέσα από τον συνδετικό κρίκο της θρησκείας, μια και η ανατολική ρωμαϊκή αυτοκρατωρία ήταν ούτως ή άλλως πολύγλωση. Ετσι ο αρβανίτης ή ο βλάχος δεν έβλεπε καμμία απολύτως αντίφαση ανάμεσα στην διαφορετικότητα της γλώσσας του, και της ένταξης του στο «ρωμαίικο» ανρώπινο σύνολο, το οποίο ήταν και θεσμοθετημένο εξάλλου από το σύστημα των μιλιέτ. Το ελληνορθόδοξο μάλιστα λέγοταν «ρουμ(ρωμαϊκό) μιλιέτ».
    Με δεδομένη την τελείως διαφορετική νεοελληνική συνείδηση που έχουμε σήμερα, και δημιουργήθηκε μετά και ίσως εξαιτίας της επανάστασης, πιθανόν ο τίτλος «η γέννηση ενός έθνους» να είναι επιστημονικά σωστός. Γιατί πράγματι μπορεί «ελληνικό έθνος» να υπάρχει από κάποιες χιλιάδες χρόνια, αλλά το σημερινό «νεοελληνικό έθνος» είναι απότοκο της επανάστασης του 1821.
    Προσωπικά αισθάνομαι περήφανος το έθνος μου να έλκει την καταγωγή του από μία ηρωική επανάσταση.

  5. giorgosvagionis.wordpress.com 02/02/2011 στο 7:20 πμ

    Καλημέρα και από μένα και καλώς ήλθες.
    Για το πρώτο σημείο είχεις δίκιο.
    Για το δεύτερο τώρα… ενώ δεν έχεις άδικο (και για το θέμα Ρήγας και για το θέμα Κεμάλ/Τούρκοι) η δική μου οπτική γωνία (που δεν πρέπει να ασπαστείς με το στανιό φυσικά) είναι ότι στον Ελλαδικό χώρο υπήρχαν άτομα που θεωρούσαν ότι ανοίκουν σε μια «μεγάλη ομάδα» με κοινά χαρακτηριστικά. Αυτή η ομάδα εκείνη την εποχή (γιατί τα εθνικά κράτη είναι νεότρο φρούτο) είχε ένα κοινό σύτημα αξιών (θρησκεία), ένα κοινό κώδικα επικοινωνίας (γλώσσα), ένα κοινό γεωγραφικό ορίζοντα (Ελλάδα, Βαλκάνια, Μικρά Ασία) και ίσως πάνω απ’ όλα κοινούς στόχους (να φύγουν οι κατακτητές). Όπως σε κάθε ομάδα όμως δεν είναι δεκτοί μόνο όσοι πληρούν όλα τα χαρακτηριστικά. Έτσι για τους Βλάχους ή ακόμα και για τους Κρητικούς ή του Κύπρίους η γλώσσα είναι σε δεύτερη μοίρα αλλά τα άλλα χαρακτηριστικά υπάρχουν…αν όχι παρά-υπάρχουν.
    Κλείνοντας. Αυτό που ήθελα να σχολιάσω ήταν ότι η εκπομπή του Σκαι θέλει να περάσει ότι δεν υπήρχε μια κοινή συνείδηση την εποχή της Τουρκοκρατίας. Σίγουρα ήταν άλλες εποχές και η έκφραση της (της κοινής σημερινής εθνικής συνείδησης) ήταν διαφορετική. Αλλά είμαι προσωπικά σχεδόν σίγουρος ότι υπήρχε.
    Γιώργος

  6. kanali 02/02/2011 στο 3:13 πμ

    Καλή μέρα

    Να διαφωνήσω σε δυο σημεία.

    1. Αυτά τα δύο γεγονότα :
    1628 Το «ρεμπελιό των ποπολάρων» της Ζακύνθου
    1652 Η εξέγερση των χωρικών της Κέρκυρας.

    δεν αφορούν Τουρκοκρατία. Ζάκυνθος και Κέρκυρα ποτέ δεν κατακτήθηκαν από τους Τούρκους. Αυτές οι εξεγέρσεις των ντόπιων ήταν ενάντια στους ντόπιους πλούσιους (libro d’ oro) και στους δυτικούς.

    2. Δεν υπήρχε εθνική συνείδηση ούτε Ελληνική ούτε Τουρκική ούτε Αλβανική μέχρι σχεδόν το τέλος της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Κυρίως ο διαχωρισμός τότε ήταν Μουσουλμάνοι – Χριστιανοί. Γι’ αυτό ενάντια στους Μωαμεθανούς πολέμησαν μαζί χριστιανοί με διαφορετικό γλωσσικό ιδίωμα πχ αρβανίτες ρωμιοί σέρβοι. Επίσης ο Ρήγας Φεραίος μίλαγε για μια επανάσταση όλης της Βαλκανικής. Όλα αυτά αρχίζουν από την Γαλλική επανάσταση και μετά, με τα κράτη – έθνη. Έτσι και το κίνημα των Νεότουρκων με τον Ατατούρκ κάνει επανάσταση ενάντια στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Εκεί προσδιορίζεται το όνομα Τούρκος και ο Έλληνας με την Επανάσταση του 1821 (μέσα στους Έλληνες που επαναστάτησαν περιλαμβάνονταν και Αρβανίτες και Βλάχοι κλπ). Αν όπως λες η εθνική συνείδηση έχει σχέση με την γλώσσα τότε αποκλείεις από το να θέλουν να λέγονται Έλληνες οι Βλάχοι ή οι Αρβανίτες που έχουν (ή τουλάχιστον είχαν μέχρι πρόσφατα) δική τους ιδιαίτερη γλώσσα;

  7. Sartiv 01/02/2011 στο 12:03 μμ

    Αν παρατηρησεις τη λεζαντα του τιτλου, γραφει: «1821: Η γεννηση ενος νεου εθνους»

    Το θεμα ειναι πως το εθνος ΗΔΗ υπαρχει εδω κ ΠΟΛΛΕΣ αιωνες…….

    Πολυ καλο αρθρο Γιωργο, μπραβο!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: